1. Tytuł innowacji: JAK NOWOCZESNA TECHNOLOGIA MOŻE POMÓC W UCZENIU SIĘ JĘZYKA ANGIELSKIEGO – wdrażanie elementów e-learningu, m-learningu i innych metod nowoczesnego nauczania i uczenia się w szkole wiejskiej jako próba wyrównywania szans edukacyjnych
2. Typ innowacji: metodyczna
3. Czas realizacji: rok szkolny 2014/2015
4. Motywacja wprowadzenia innowacji, jej realizacja i oczekiwania z nią związane
„Nie mogę zrobić wszystkiego, ale mogę zrobić coś.”
- Hellen Keller
„Jeśli nie możesz robić rzeczy wielkich, rób małe rzeczy w wielki sposób”
- Napoleon Hill
Idą tej innowacji jest chęć dostosowania nauczania do zmieniającego się świata i wyrównywania szans edukacyjnych u uczniów szkoły wiejskiej w jakiej pracuję. Nie ulega wątpliwości, że dzisiejsi uczniowi siedzący w szkolnych ławkach to młodzi ludzie, którzy nie znają i nie wyobrażają sobie świata bez komputerów, wiadomości tekstowych, mailowych, wszechobecnego Internetu i smartfonów. Polski nauczyciel powinien być otwarty na innowacje w świecie technologii jak również w procesie nauczania by móc za potrzebami współczesnych uczniów podążać. Nie każda szkoła sprzyja wdrażaniu nowych metod z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, proces cyfryzacji postępuje bowiem stopniowo i powoli. W szkołach na terenach wiejskich często brakuje ogólnodostępnego Internetu w salach lekcyjnych, nie we wszystkich pracowniach jest dostęp do tablicy interaktywnej, a i uczniowie nie zawsze jeszcze mają dostęp do Internetu w domu. Wychodzę jednak z założenia, że choćby „metodą małych kroków” ale należy podejmować próby wdrażania innowacyjnych rozwiązań w nauczaniu.
Głównym celem innowacji jest wdrażanie elementów nowoczesnej technologii komputerowo-informacyjnej w procesie nauczania aby rozwijać zainteresowania uczniów nauką języka angielskiego, motywować ich do zdobywania kompetencji językowych w inny sposób niż tradycyjne nauczanie, oraz rozwijać umiejętności samokształcenia.
Realizacja innowacji - cele szczegółowe (przykładowe działania):
- zapoznanie uczniów poprzez tzw. kody QR z aplikacjami i stronami internetowymi dostępnymi w Internecie i w telefonach komórkowych z systemem android, IOS czy Windows Phone wspomagającymi proces uczenia się języka angielskiego
- projektowanie dodatkowych zadań domowych oraz zadań w pracowni informatycznej wymagających korzystania z różnych stron internetowych doskonalących umiejętności posługiwania się nowoczesną technologią (np.: tworzenie związanych z lekcją chmur wyrazowych na stronie www.tagxedo.com, tworzenie krótkich komiksów i kolaży z wykorzystaniem strony www.pizap.com czy www.toonytoool.com i www.flickr.com, tworzenie mówiących awatarów z wykorzystaniem strony www.voki.com,
- rozpoznanie i zapoznanie uczniów ze stronami oferującymi bezpłatne kursy internetowe z języka angielskiego celem popularyzacji e-learningu np. www.duolingo.com
- stworzenie wirtualnych klas na platformie www.quizlet.com oraz www.learningapps.org i motywowanie uczniów do korzystania z zestawów i aplikacji stworzonych przez nauczyciela jak również do tworzenia własnych materiałów dydaktycznych służących ich własnej nauce jak i nauce kolegów
- propagowanie m-learningu poprzez ofertę programów wspomagających nauczanie angielskiego dostępnych na telefony komórkowe (np. quizlet, KO-SU i inne)
- przygotowywanie uczniów do konkursów pozaszkolnych drogą mailową (projektowanie zadań, sprawdzanie i przesyłanie komentarzy, przesyłanie linków do stron doskonalących konkretne zagadnienia leksykalno-gramatyczne)
- stosowanie tablicy interaktywnej na zajęciach w jak najszerszym zakresie (projektowanie własnych ćwiczeń interaktywnych, projekcja filmów z różnych stron internetowych, projektowanie gier dydaktycznych w dostępnych w Internecie programach np. wisielec 1.02, Milionerzy itp.\
- opieka nad uczniem korzystającym z platformy e-learningowej MyEnglishLab do podręcznika kursowego Next Move 2
- próba znalezienia partnerskiej klasy do korespondencji mailowej w języku angielskim poprzez stronę www.thebigchallengeclub.com
- organizacja konkursu online z języka angielskiego na stronie internetowej szkoły
Przewidywane osiągnięcia
- uczniowie znają możliwości wspomagania własnego procesu uczenia się języka obcego jakie daje im nowoczesna technologia
- uczniowie znają i korzystają z różnych stron internetowych i aplikacji wspierających ich uczenie się
- uczniowie osiągają rezultaty w konkursach poprzez wcześniejsze uczenie się przez Internet pod kierunkiem nauczyciela drogą mailową
- uczniowie tworzą różne pomoce dydaktyczne (prezentacje multimedialne, chmury wyrazowe, zestawy fiszek i aplikacje) z wykorzystaniem różnych stron internetowych
- lekcje z wykorzystaniem nowoczesnej technologii komputerowo-informacyjnej zwiększą atrakcyjność i efektywność zajęć
5. Założenia innowacji
Zakłada się, że innowacja będzie realizowana przez cały rok szkolny 2014/2015 z uwzględnieniem warunków szkolnych i możliwości uczniów. Wybrane przez nauczyciela elementy nowoczesnej technologii komputerowo-informacyjnej będą stosowane w klasach Ib, IIa, IIIa i IIIb na zajęciach obowiązkowych z języka angielskiego, niektórych zajęciach pozalekcyjnych oraz w czasie wolnym od zajęć czyli w środowisku domowym w przypadku chętnych uczniów z dostępem do Internetu. Innowacja jest formą wspomagania i uzupełniania procesu dydaktycznego w oparciu o program nauczania języka angielskiego dla III etapu nauczania
Zakłada się również dalsze wdrażanie powyższych działań innowacyjnych i ich wzbogacanie w kolejnych latach szkolnych w przypadku pozytywnego odbioru przez szkołę, uczniów i rodziców.
6. Ewaluacja innowacji
Celem ewaluacji innowacji zostaną przeprowadzone ankiety wśród uczniów wobec których zostaną wdrożone poszczególne działania i ich rodziców.
Analiza i weryfikacja zgromadzonych informacji oraz osiągnięte rezultaty wdrożonej innowacji zostaną przedstawione radzie pedagogicznej i radzie rodziców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz